Třída je uspořádána do tzv. VZDĚLÁVACÍCH KOUTKŮ. ( Vzhled a popis jednotlivých koutků naleznete ve fotogralerii ZDE. )
Ve vzdělávacích koutcích :
1. je ve vzdělávání a poznatcích důležitější průběh cesty, ne cíl.
- děti se učí hrou, vlastním zkoumáním a hlavně prožitkem.
- není podstatné, aby měli hned výsledek, ale aby zažili radost z objevování, vyzkoušely různé cesty, které vedou k výsledku, cestu pokusů a omylů
- i když se např. věž z kostek zboří, děti získávají důležitou zkušenost: jak věci fungují, co je potřeba do příště zlepšit, změnit, jak se vypořádat
s neúspěchem atd.
- děti se učí dovednostem a hodnotám, které je pak provází už celý život
2. je na prvním místě samostatnost a nezávislost dětí.
- děti si ve vzdělávacích koutcích samostatně plánují vlastní postup práce, organizují činnosti nebo rozdělují role ve skupině
- všechny krabičky s předměty a hračky + skříně kam vše patří, jsou označeny fotografií, takže i při úklidu jsou děti samostatné
a nepotřebují dopomoc
- samostatnost jako základ k sebevědomí ( vše zvládám sám, aniž by mi někdo pomohl… )
- samostatnost neznamená osamělost. Ba naopak děti kolem sebe cítí podporu, děti se učí, že se na sebe mohou spolehnout
3. učitelka působí jako průvodce.
- ve své roli děti vede,, ze zákulisí,, a ukazuje jim cestu, nikoliv hotový postup
- povzbuzuje děti k vlastnímu objevování a ukazuje jim, že každá snaha má smysl
- dává jim otázky, které vedou k přemýšlení
- připravuje pomůcky pouze pro řízenou či částečně řízenou činnost
- má více prostoru k pozorování jednotlivých schopností a dovedností dětí. Na základě těchto poznatků může lépe plánovat další
vzdělávání cílené potřebám a schopnostem konkrétního dítě
4. je pevně stanoven počet dětí.
- každý koutek je vždy navržen tak, aby děti měly dostatek prostoru, času a pomůcek pro vzdělávání
- celkem celá třída nabízí až 44 míst v 9 vzdělávacích koutcích
- aby děti samy poznaly, ve kterém koutku už je plno nebo naopak, do kterého ještě mohou jít, má každý z nich svojí značku, kterou si v koutku
připne na suchý zip
5. je přehledné a strukturované prostředí.
- koutky jsou navrženy tak, aby propojovaly každodenní činnosti dětí s lidskými dovednostmi a hodnotami
- každý z koutků má pohádkově laděné jméno a jako celek dohromady tvoří koutky tzv. ,, Zemi hrdinů,,. Navíc má každý z nich tlačítko,
na kterém si děti mohou poslechnout, o jaký koutek se jedná nebo co je v něm třeba aktuálně za úkol
( který si mohou zkusit či nikoliv – záleží pouze na jejich volbě ).
- pro snadnou orientaci mají děti ve třídě mapu Zemi hrdinů, na které najdou veškeré koutky a mohou se tak lépe orientovat,
kde už byly a kde ještě ne a kam se moho ještě případně vydat na cestu plnou dobrodružství. :-)
- každý koutek je spojený s dovednostmi, ale také s lidskými hodnotami, které chceme v dětech rozvíjet
- v hodnotícím kruhu se pak společně všichni dohromady zamýšlíme, diskutujeme o jednotlivých činnostech v koutcích:
co v nich děti prožily, co si zkusily, co nového poznaly, co všechno ke svému poznání potřebovaly a jakou dovednost či hodnotu zrovna rozvíjely.
- děti si mohou připnout svoji značku na tabuli k daným hodnotám či koutkům a hned uvidí, co ten den rozvíjely a zhodnotit, co se jim podařilo
a co třeba méně a proč a být tak inspirací ostatním.
Do svého programu pravidelně zařazujeme tzv. ,,Sensory play,, neboli Smyslohraní. Co je to vlastně ,, Smyslohraní ,, a jaké má přínosy pro vývoj dítěte ? Jde o styl hry, při které dítě zapojí více smyslů najednou. Umožňuje mu vnímat svět okolo něj, poznávat, učit se, experimentovat a pamatovat si. Vede zkrátka k rozvoji jejich celého těla a mysli hravou formou, která je pro dítě zásadní a přirozená. Zároveň umožňuje sociální interakci mezi kamarády. Když si dítě hraje s různými druhy materiálů – sypké,hladké, měkké, tvrdé ( korálky, písek, modelína, kinetický písek, sliz, sůl, obarvená cizrna či rýže a další ) učí se nejen, jak s jednotlivými materiály manipulovat, ale zároveň si dělá představu o různých texturách a jejich vlastnostech. Jinak se totiž chová kinetický písek než písek obyčejný, popř. kinetický písek v kombinací s vodou…. :-)
Více ve fotogalerii ZDE, kterou pravidelně doplňujeme o další zrealizované smyslohrátky :-)
Je pro nás důležité, aby se u nás děti cítily v bezpečí, byly šťastné a spokojené, pomáháme jim hledat kamarády, jsme jim oporou. Také společně vytváříme pravidla soužití, která jsou velmi důležitá.
Rozvíjíme veškeré dětské dovednosti a schopnosti. Rozvíjíme emocionální a estetické cítění. Budujeme společně kamarádské vztahy a vedeme děti k uznávání autorit.
Při práci užíváme vzhledem k různému věkovému složení dětí odpovídající formy a metody učení.
U mladších dětí ve věku 3-4 roky :
- Snažíme se je zaujmout tak, aby byl pro ně bezproblémový přechod z rodinného prostředí do prostředí mateřské školy
- Rozvíjíme a upevňujeme dovednosti zejména v sebeobsluze
- Čteme pohádky a příběhy, které jsou dětem blízké, příběhy s morálním poučením
- Učíme se říkadla, zpíváme písně, hrajeme na jednoduché hudební nástroje
- Zařazujeme jednoduché pohybové aktivity, dramatické a výtvarné činnosti
- Seznamujeme se základními pravidly soužití ve skupině a s pravidly bezpečnosti a ochrany zdraví
- Podporujeme sebedůvěru
- Zařazujeme skupinové práce a hru se staršími dětmi. Starší děti vedou svým příkladem mladší děti k samostatnosti, ohleduplnosti, pomoci při úklidu
- Necháváme děti volně hrát s oblíbenými hračkami dle jejich volby a přání. Hmotný předmět odráží svět, motivuje činnosti dítěte, podněcuje tělesný rozvoj a připravuje dítě na společný život s ostatními
U starších dětí ve věku 4-5 let :
- Upevňujeme dovedností v sebeobsluze
- Čteme pohádky a příběhy, které jsou dětem blízké, příběhy s morálním poučením , společné povídání o přečtené pohádce, dbáme na souvislejší projev
- Rytmizujeme říkadla,zpíváme písně, hrajeme na hudební nástroje
- Hrajeme společenské hry
- Zařazujeme pohybové aktivity, výtvarné a dramatické činnosti
- Dbáme na dodržování základních pravidel soužití ve skupině, pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví.
- Upevňujeme samostatnost, zodpovědnost, sebedůvěru
- Vedeme je k aktivnímu zapojení do řízených činností
- Necháváme děti volně hrát s oblíbenými hračkami dle jejich volby a přání. Hmotný předmět odráží svět, motivuje činnosti dítěte, podněcuje tělesný rozvoj a připravuje dítě na společný život s ostatními.
- Opora nejmladším kamarádům
U dětí předškolního věku 5 - 6 let, které mají povinné předškolní vzdělávání každý den 4 hodiny denně :
- Systematicky přípravujeme na vstup do základní školy
- Upevňujeme sebeobsluhu
- Čteme pohádky a příběhy, které jsou dětem blízké,příběhy s morálním poučením, společně si povídáme o přečtené pohádce, trénujeme časovou posloupnost, souvislý projev ve větách, posilujeme sebedůvěry v kolektivu - nebát se mluvit před kamarády, mluvit nahlas, dbáme na správnou artikulaci a výslovnost slov atd.
- Rytmizujeme říkadel,zpíváme písně,hrajeme na hudební nástroje
- Plošně tvoříme v prostoru herny, tvoříme z konstrukčních stavebnic
- Hrajeme společenské hry
- Zařazujeme pohybové aktivity, výtvarné a dramatické činnosti, námětové hry v obchodě a kuchyňce
- Dbáme na dodržování základních pravidel soužití ve skupině, pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví.
- Zaměřujeme se jak na individuální práci, tak i na skupinovou.
- Vedeme děti k tomu, aby vedly svým příkladem mladší děti k samostatnosti, ohleduplnosti, pomoci při úklidu.
- Necháváme děti volně hrát s oblíbenými hračkami dle jejich volby a přání. Hmotný předmět odráží svět, motivuje činnosti dítěte, podněcuje tělesný rozvoj a připravuje dítě na společný život s ostatními.
- Vedeme k samostatnosti, zodpovědnosti, sebedůvěrě, aktivnímu zapojení do řízených činností
- Děti s odkladem ŠD : zaměřujeme se na aktivity a činnosti doporučené z PPP.